Willem van der Hofstede is een kunstenaar uit Den Haag die gefascineerd is door wat de mens met zijn stad doet, en zijn steden met de mens. In zijn werk komen vaak beelden voor uit zijn eigen directe omgeving. Volgens van der Hofstede is er een overlap tussen de stad en het menselijk lichaam. De stad is als een organisme waarbinnen een continue activiteit gaande is van opbouw en afbraak, productie, transport en consumptie van grondstoffen en eindproducten. Toen hij bovenaanzichten van steden schilderde herkende hij iets, en begreep hij de stad zoals hij zin eigen lichaam begreep.
Zijn werk en interessegebied maakten hem een logische keuze voor woningbouwvereniging PWS, het huidige Havensteder. Fred Boer, die naast zijn werk daar cartoonist is, benaderde van der Hofstede om de doorgang te beschilderen naar aanleiding van een idee dat hij geschetst had: de doorgang zo beschilderen dat het leek alsof er eerst een huis stond. Van der Hofstede fotografeerde rond diezelfde tijd sloopwoningen in Den Haag en zag wat Boer bedoelde: “binnenmuren die door de sloop buitenmuren worden.”
Van der Hofstede bezocht de boksclub van Bep van Klaveren in Crooswijk, de museumwoning aan de Jacob Catsstraat, en een behangwinkel met retrobehang voor aanvullende foto’s. Aan de hand daarvan werkte hii de schets van Boer uit en schilderde hij het definitieve ontwerp. De jongen met traan van Bragolin hing in het afbraakpand waar hij toen een atelier had. Hij bleef er hangen toen hij zijn spullen verhuisde en ook op deze muurschildering vond hij dat dit werk niet ontbreken mocht. Fred Boer & Willem van der Hofstede ondertekenden het werk gezamenlijk.