De in Londen wonende en werkende Sophie Mess was jarenlang actief als autonoom schilder en als projectmanager voor muurschilderingen. In recentere jaren heeft ze haar werk als manager achter zich te laten om zich volledig te focussen op haar eigen creatieve werk. Sindsdien zijn haar schilderingen te vinden op muren in heel Europa, en tiidens de London Fashion Week van 2023 zelfs op kleding. Maar wat ongeacht de ondergrond terugkeert in al haar werk, zijn de enorme bloemen in dromerige composities vol sprankelende kleuren.
“Ik geniet van de tegenstelling tussen zo’n verfijnde, delicate weergave van de natuur in het stedelijk gebied, en het vinden van de harmonie tussen deze schiinbaar contrasterende elementen”, zo verklaart ze haar thema. Zowel de uitvergroting van de bloemen, als de mate van detail in haar werk maken dat de kiiker niet om het werk heen kan, en juist op de door mensen aangelegde constructies een blik op de natuur geven die daarbinnen zelden zo de aandacht gript.
Dat ironisch samenspel kriigt bij haar schildering in
Rotterdam nog een extra lading door de spiegelende ramen aan weerszijden ervan. De levendige kleuren springen in de glazen reflectie ervan bijna net zo scherp in het oog, waardoor de schildering een soort drieluik in de straat vormt.
De titel die de Britse kunstenaar haar werk gaf, verwijst op een speelse manier naar dit effect:
“Same same but different.” Tweemaal hetzelfde als de middelste compositie, maar toch net anders.