Joren Joshua en Ilse Weisfelt zin twee getalenteerde illustratoren en street artists uit
Rotterdam, die zowel solo als duo internationaal actief. Maar er is meer dat hen binat dan hun vak en de voorliefde voor egaal gekleurde vlakken; Ilse en Joren zijn ook een stel. Samen maakten zij dit tweeluik met een jazzclub die zich hier vlakbii bevond als thema. Het zogenoemde ‘negro palace’ Mephisto was een even populaire als beruchte uitgaansgelegenheid in het Rotterdam van de jaren
’30.
Jazz was in die tijd rebelse muziek, een echte undergroundcultuur. “Dat hebben we wel proberen terug te laten komen, dat wilde en swingende, en eigenlijk dat losse van de zwarte cultuur”, vertelt Joren. Op de grote muur schilderde zij twee dansende figuren, op een pad van pianotoetsen. Die toetsen vormen tegelijk met de ogen bovenin de tekening een toekijkend gezicht. Een verwijzing naar de oude ingang, die de vorm had van een duivelshoofd waardoor ie naar binnen ging. “Het is alsof ze echt letterlijk dansen op het gezicht van de duivel, of door die oude ingang gaan”, vindt Joren.
De tweede, smallere muur bevat de naam
‘Mephisto’, maar de toetsen en kleuren vormen ook een visuele connectie. Voor lise en Joren vormde deze muur een uitdaging, omdat ze vaak met mensfiguren werken en het leuk vonden dat hier juist een keer niet te doen. De letters ogen door hun speelse plaatsing bovendien beweeglijk, zoals de dansers verderop. De vlammen symboliseren zowel het duivels vuur als de brand die destijds het einde van de club betekende.
“joren’s karakters hebben meer slungelige armen en benen, dus daar zit sowieso meer beweging in” vertelt Ilse. “Ik heb iets langer gezocht naar een dansende houding, maar toen we uiteindelijk twee figuren hadden die min of meer dezelfde houding hadden, versterkte dat elkaar ook weer, omdat ze met ziin tweeen dezelfde dans aan het doen
waren.”