Het werk van Gary Stranger is allemaal gebaseerd op typografie, en kent een sterke hang naar minimalisme. Ondanks de opmerkelijke strakke lijnen in zijn werk, legt hij zichzelf nog steeds dezelfde regels op als hij deed toen hij begon als graffitischrijver in Londen: geen tape; geen projectoren; alles moet met spuitbus uit de vrije hand gedaan worden. In recente jaren is hij ook gaan experimenteren met sculpturen, maar ook deze vinden hun wortels in typografie. “Ik spendeerde zoveel tijd aan het tekenen of schilderen van 2D letters om ze er 3D uit te laten zien”, vertelde hij kunsthistoricus Hector Campbell
“Het lijkt bijna raar om dan niet ook fysieke versies van die tekeningen te willen maken.”
Pref ID kocht Henry Chalfant’s invloedrijke boek
‘Spraycan Art’ op een rommelmarkt in zijn thuisstad Londen toen hij elf jaar oud was.
Sindsdien is hij gevallen voor de subversieve houding van graffiti. In zijn overtuiging dat ‘regels er zin om gebroken en mee gespeeld te worden’, vond hij in graffiti en typografie een set leidende principes die hij vervolgens boog tot de uiterste limiet. Zijn gelaagde woorden en letters zijn vaak zo getekend dat zij letterlijk gebogen, vervormd en gebroken worden in verrassende composities.
Samen met Gary Stranger richtte hij het collectief
Typograffic Circle op.
Opperclaes is een Rotterdamse ontwerpstudio die bestaat uit Bruce Tsai en Linda van der Vleuten.
Hun liefde voor typografie is herkenbaar in grootschalige muurschilderingen, typografische installaties, kunst consulten en grafische ontwerpen. De drie partijen zijn bij elkaar gebracht door de Rotterdamse kunstorganisatie Foundation
MESH, voor deel vier van ‘COLOR BLOCK’, hun serie van samenwerkingen in publieke kunst. Deze indrukwekkende combinatie van muren en sculpturen, levert een uitzonderlijke installatie op die als ‘Home Switi Home’ te lezen is.